PŘÍLOHA I
PODROBNÁ SPECIFIKACE PREZENTOVANÝCH IMISNÍCH MAP
Plošné mapy jsou z výsledků měření v jednotlivých lokalitách konstruovány s využitím a kombinací mnoha informací (kap. XII). Nejistoty jednotlivých map jsou závislé zejména na hustotě sítě měřicích stanic a na rovnoměrnosti pokrytí území ČR, dále na nejistotách jednotlivých měření, vstupů do modelů, modelových výpočtů a na použitém způsobu konstrukce plošných map. Mapy mají nejmenší nejistotu v blízkosti měřicích stanic. Přestože jsou nejistoty zejména některých map dosti vysoké, jedná se o odhady imisního pole, které adekvátně odpovídají použitým podkladům a stavu současného poznání. K nejistotám map je nutno přihlížet při jejich interpretaci.
V dalších odstavcích jsou uvedeny podklady, které byly použity pro konstrukci imisních map pro rok 2014, a specifikace jednotlivých map prezentovaných v této ročence.
1. Použitá data
- Měřená imisní data: Použity jsou roční charakteristiky naměřených dat z databáze ISKO.
- Výstupy z rozptylových modelů: Použity jsou
výstupy z modelů
SYMOS – Gaussovský model, rozlišení 2x2 km, rok 2014 (meteorologie: větrné růžice 2014, emise: REZZO 2013);
CAMx – Eulerovský model, rozlišení 4,7x4,7 km, rok 2014 (meteorologie: ALADIN 2014, emise: REZZO 2010 pro území ČR, TNO 2009 pro okolní území);
EMEP – Eulerovský model, rozlišení 50x50 km, rok 2012 (meteorologie: ECWMF 2012, emise: EMEP 2012).
V případě jednotlivých modelů byly použity vždy aktuální výstupy, které byly k dispozici v době přípravy ročenky. - Emise z dopravy: rozlišení 1x1 km, zdroj: emisní databáze REZZO 4 (rok 2013).
- Nadmořská výška: rozlišení 1x1 km, zdroj: ZABAGED, Zeměměřičský úřad.
- Hustota populace: rozlišení 1x1 km, zdroj: ČSÚ.
2. Odhad nejistoty
Pro odhad nejistoty příslušné mapy byla použita metoda křížového ověřování (cross-validace), viz Horálek et al. (2007). Odhad koncentrací v místech měření je vytvořen vždy s vypuštěním daného měření pomocí ostatních dat a tím je objektivně odhadnuta kvalita mapy mimo místa měření. Tento postup byl opakovaně použit pro všechna místa měření. Odhadnuté hodnoty byly porovnány s naměřenými hodnotami pomocí standardní chyby odhadu (root-mean-square error, RMSE), resp. relativní standardní chyby odhadu (RRMSE):
kde
Z(si) je naměřená hodnota
koncentrace v i-tém bodě,
je odhad v i-tém bodě pomocí
ostatních dat,
N je
počet měřicích stanic.
Odhad nejistoty byl z výpočetních důvodů počítán jen pro interpolaci reziduí; celková nejistota mapy je proto poněkud větší. Též je třeba zmínit, že jde o střední nejistotu celé mapy, nebylo odhadováno prostorové rozložení nejistoty.
3. Parametry jednotlivých map
Pro mapy jednotlivých škodlivin jsou v tabulkách níže prezentovány doplňkové veličiny použité v lineárním regresním modelu a jejich parametry (c, a1, a2, …), parametry interpolace pomocí krigingu (range, nugget, partial sill) a převrácené hodnoty vzdálenosti (váha IDW) a u většiny map je též uvedena odhadnutá nejistota mapy (RMSE). Tyto parametry jsou uvedeny vždy pro jednotlivé vrstvy (venkovská, městská, dopravní).
- Suspendované částice PM10:
Pro konstrukci map bylo použito 37 venkovských, 100 městských a předměstských pozaďových a 32 dopravních stanic. Výsledky měření dvanácti průmyslových stanic byly zohledněny pouze v jejich bezprostředním okolí (tab. 1).
- Jemné suspendované částice PM2,5:
Pro konstrukci mapy bylo použito 15 venkovských a 29 městských a předměstských pozaďových stanic. Výsledky měření devíti dopravních a čtyř průmyslových stanic byly zohledněny pouze v jejich bezprostředním okolí. Z důvodu metodiky mapování nebyla vyčíslena nejistota mapy (tab. 2). Důvodem je použití mapy PM10 jako doplňkové veličiny – vzhledem k silné regresní vazbě PM10 a PM2,5 by odhad nejistoty byl podhodnocen.
- Benzo[a]pyren:
Pro konstrukci mapy byly použity 3 venkovské a 27 městských a předměstských pozaďových a dopravních stanic. Výsledky měření čtyř stanic průmyslových byly zohledněny pouze v jejich bezprostředním okolí. Vzhledem k velmi nízkému počtu venkovských stanic je odhad nejistoty venkovských oblastí pouze orientační. Nízký počet venkovských stanic je též důvodem poměrně veliké nejistoty mapy ve venkovských oblastech (tab. 3).
- Oxid dusičitý a oxidy dusíku:
Pro konstrukci map bylo použito 17 venkovských, 41 městských a předměstských pozaďových a 25 dopravních stanic. Výsledky měření 17 průmyslových stanic byly zohledněny pouze v jejich bezprostředním okolí (tab. 4).
- Přízemní ozon:
Pro konstrukci map bylo použito 32 venkovských, 45 městských a předměstských pozaďových a 6 dopravních stanic (tab. 5).
- Benzen:
Pro konstrukci mapy bylo použito 23 pozaďových stanic (4 venkovské, 19 městských a předměstských) a 5 dopravních stanic. Výsledky měření 3 průmyslových stanic byly zohledněny pouze v jejich bezprostředním okolí (tab. 6).
- Těžké kovy:
Pro konstrukci map bylo použito 10 venkovských a 43 městských a předměstských stanic (bez rozlišení na pozaďové, dopravní a průmyslové). Nejistota mapy kadmia je odhadnuta bez Tanvaldu a jeho bezprostředního okolí, protože vysoké absolutní hodnoty koncentrací v této lokalitě by způsobily zkreslení celkové nejistoty mapy. Vysoká relativní nejistota mapy kadmia souvisí s nízkými hodnotami kadmia na většině území (tab. 7).
- Oxid siřičitý:
Pro konstrukci map bylo použito 26 venkovských (bez rozlišení na pozaďové a průmyslové), 31 městských a předměstských pozaďových stanic. Výsledky měření 4 dopravních a 6 průmyslových stanic byly zohledněny pouze v jejich bezprostředním okolí (tab. 8).
V počtech stanic jsou zahrnuty i zahraniční (německé a polské) stanice, které byly při tvorbě map použity.
Pro sloučení městské a venkovské vrstvy bylo použito mezí klasifikačních intervalů (viz kapitola XII): a1 = 200 obyv.km-2, a2 = 1000 obyv.km-2. Pro sloučení pozaďové a dopravní vrstvy bylo použito mezí klasifikačních intervalů (viz kapitola XII): a1 = 5 t.rok-1.km-2, a2 = 10 t.rok-1.km-2 (pro PM10), resp. a1 = a2 = 10 t.rok-1.km-2 (pro NO2, NOx a O3).
Tab. 3 Parametry mapy benzo[a]pyrenu
Tab. 4 Parametry map NO2 a NOx
Tab. 5 Parametry map přízemního ozonu
Tab. 7 Parametry map arsenu a kadmia