II. ZNEČIŠŤOVÁNÍ OVZDUŠÍ
Pojem znečišťování ovzduší (emise) zahrnuje celou řadu
procesů, při nichž dochází k vnášení znečišťujících látek do
ovzduší. Zdroje znečišťování ovzduší mohou být přírodního nebo
antropogenního původu, přičemž hranice mezi těmito typy zdrojů
není vždy úplně jednoznačná. Mezi zdroje přírodního původu se
obvykle řadí např. sopečná činnost, požáry, produkce
znečišťujících látek rostlinami apod. Antropogenními
zdroji jsou lidské aktivity. Primárním znečišťováním ovzduší
se rozumí vstup znečišťujících látek do ovzduší
přímo ze zdrojů, zatímco sekundární znečišťující
látky vznikají jako důsledek fyzikálně-chemických
reakcí v atmosféře (ozon, sekundární aerosoly,
většina NO2 apod.).
ČHMÚ hodnotí úroveň znečišťování ovzduší z pověření MŽP pro znečišťující látky antropogenního
původu a skleníkové plyny. Základním podkladem
je tzv. emisní inventura, která kombinuje přímý
sběr údajů vykazovaných provozovateli zdrojů
s modelovými výpočty z dat ohlášených provozovateli
zdrojů nebo zjišťovaných v rámci statistických
šetření, prováděných především ČSÚ. Výsledné
emisní inventury jsou prezentovány v podobě emisních bilancí
v sektorovém a územním členění.1
Emise látek znečišťujících ovzduší
Emisní databáze (Registr emisí a stacionárních
zdrojů – REZZO) slouží k archivaci a prezentaci
údajů o stacionárních a mobilních zdrojích znečišťování ovzduší
a podle § 7 zákona o ochraně ovzduší
je součástí Informačního systému kvality ovzduší
(ISKO) provozovaného ČHMÚ. Zdroje znečišťování ovzduší
jsou z hlediska způsobu sledování
emisí rozděleny na zdroje sledované jednotlivě a
zdroje sledované hromadně. Od roku 2013 platí
v souvislosti se změnami kategorizace zdrojů podle
přílohy č. 2 zákona o ochraně ovzduší nové členění
REZZO (tab. II.1).
Pro mezinárodní ohlašování souhrnných emisních údajů je
používáno tzv. sektorové členění zdrojů dané Klasifikací pro
reporting (Nomenclature for Reporting Codes – NFR). Hlavní skupiny zdrojů
tvoří spalovací zdroje včetně dopravy (NFR 1),
technologické zdroje bez spalování, tzv. procesní
emise (NFR 2), zdroje s použitím rozpouštědel
(NFR 2D), zemědělské činnosti včetně chovů hospo-
dářských zvířat (NFR 3B) a nakládání s odpady
(NFR 5). Ohlašovány jsou nejen emise hlavních znečišťujících látek, ale také emise částic PM10
a PM2,5, těžkých kovů a POP2.
Emise jednotlivě sledovaných zdrojů v ČR
Jednotlivě jsou sledovány zdroje vyjmenované v příloze č. 2
zákona o ochraně ovzduší. Provozovatelé těchto zdrojů jsou podle
§ 17 odstavce 3 písmene c) povinni vést provozní evidenci o
stálých a proměnných údajích o stacionárním zdroji popisujících
tento zdroj a jeho provoz a o údajích o vstupech a výstupech z
tohoto zdroje. Dále jsou povinni každoročně ohlašovat údaje
souhrnné provozní evidence (SPE) prostřednictvím Integrovaného
systému plnění ohlašovacích povinností (ISPOP). Údaje z ISPOP
jsou dále přebírány do databází REZZO 1 a REZZO 2. Sběr dat
probíhá v období od ledna do konce března. Ohlášené údaje jsou
tak k dispozici již počátkem dubna a v dalších měsících je
prováděna kontrola a zpracování podaných hlášení, doplněná
výzvami k opravám chybných údajů3.
Emise znečišťujících látek, které provozovatelé
nemají povinnost zjišťovat, jsou pro potřeby mezinárodního
ohlašování a modelování kvality ovzduší
dopočítávány v emisní databázi na základě ohlášených aktivitních údajů a emisních faktorů. Emisní
faktory pro stacionární spalovací zdroje jsou rozlišeny
podle druhu topeniště a tepelného výkonu,
aktivitním údajem je spotřeba paliva. U ostatních
zdrojů závisí emisní faktory na typu technologického
procesu, druhu a množství výrobku a na způsobu
snižování emisí.
Pro stanovení emisí PM10
a PM2,5 jsou používány
procentní podíly dané frakce PM v celkových emisích
tuhých znečišťujících látek (TZL). Je-li zdroj
vybaven zařízením ke snižování emisí TZL, závisí
podíl frakce PM na odlučovacím principu tohoto
zařízení. U spalovacích zdrojů bez odlučovače jsou
podíly frakcí stanovené podle druhu paliva, u ostatních
zdrojů je rozhodující způsob vzniku TZL
(Hnilicová 2012).
Emise hromadně sledovaných zdrojů v ČR
Hromadně sledované zdroje evidované v REZZO 3 zahrnují emise
z lokálního vytápění domácností, fugitivní emise TZL ze stavební
a zemědělské činnosti, emise amoniaku z chovů hospodářských
zvířat a aplikace minerálních dusíkatých hnojiv a emise VOC z
plošného použití organických rozpouštědel a emise TZL a VOC z uhelných dolů a skládek odpadu.
S výjimkou vytápění domácností jsou emise z hromadně sledovaných zdrojů vypočítávány výhradně
s využitím údajů sledovaných národní statistikou a
případné meziroční změny zpravidla souvisí s vývojem příslušných statistických ukazatelů. Na rozdíl
od toho jsou meziroční změny v množství emisí
z lokálního vytápění domácností závislé především
na charakteru topné sezóny, která je v emisním modelu vyjádřena počtem denostupňů (viz
kap. III.) a na změnách
skladby spalovacích zařízení. Hlavní
podklad pro výpočet emisí z lokálního vytápění
domácností představují výsledky Sčítání lidí, bytů
a domů (SLDB). Odhad spotřeby paliv v domácnostech v období 1990–1999 byl proveden podle
metodiky z roku 1997 (Machálek, Machart 1997) a
pro období 2000–2015 podle metodiky z roku 2007
(Machálek, Machart 2007).
Hromadně jsou sledovány také údaje o mobilních zdrojích (REZZO 4), které zahrnují emise ze silniční, železniční, vodní a letecké dopravy a nesilničních strojů a mechanismů (zemědělské, lesní a stavební stroje, vozidla armády apod.). Součástí databáze jsou také emise z otěrů pneumatik, brzdového obložení a abraze vozovek vypočítávané z dopravních výkonů. Od roku 1996 provádí bilanci emisí z mobilních zdrojů CDV podle údajů o prodeji pohonných hmot dle ČAPPO (od roku 2000 dle údajů ČSÚ) a vlastní sady emisních faktorů (Dufek et al. 2006). Emise z mobilních zdrojů v zemědělství a lesnictví zpracovává VÚZT. Konsistentní sada emisí z dopravy je k dispozici od roku 2000, aktualizace emisní inventury za období 1990–1999 je problematická z důvodu nedostatku vstupních údajů o prodeji pohonných hmot.
Rekalkulace emisí
V emisní inventuře, zpracované podle požadavků úmluvy LRTAP ke dni 15. 2. 2017, došlo k aktualizaci emisí těžkých kovů a POP za období 2000–2015. Inventarizace emisí těchto znečišťujících látek ze spalovacích procesů a z vybraných technologických procesů byla provedena podle národních emisních faktorů, které byly získány vyhodnocením výsledků jednorázových měření emisí na zdrojích v ČR (Modlík 2017). Emise těžkých kovů z otěrů pneumatik, brzd a abraze vozovky byly doplněny pro celé sledované období. Emisní inventura PAH z mobilních zdrojů byla nově sestavena podle emisních faktorů publikovaných v EMEP/EEA air pollutant emission inventory guidebook-2016 (EEA 2016a). Z toho důvodu vychází podíl mobilních zdrojů na celkových emisích benzo[a]pyrenu nižší, než bylo uváděno dříve. Metodické úpravy emisní inventury vedly ke zvýšení přesnosti a konzistentnosti prezentovaných údajů.
Vývoj emisí
Vývoj úrovně znečišťování ovzduší je úzce spjat s ekonomickou a společensko-politickou situací a s rozvojem poznání v oblasti životního prostředí, umožňující úplnější a přesnější emisní inventury. Emise ze stacionárních zdrojů kategorie REZZO 1 a REZZO 2 v období 1990–2016 výrazně poklesly vlivem zavedení systému řízení kvality ovzduší, který aplikuje na různých úrovních řadu nástrojů (normativní, ekonomické, informační atd.). Dopady těchto nástrojů se nejvíce projevily koncem devadesátých let minulého století, tj. v období, kdy vstoupily v obecnou platnost emisní limity zavedené tehdy novou legislativou. Výrazným snížením produkce emisí z nejvýznamnějších zdrojů došlo mj. k omezení dálkového přenosu znečišťujících látek. Problémy však nadále přetrvávají v oblasti dodržování imisních limitů, a proto se pozornost v posledních letech soustřeďuje také na zdroje kategorie REZZO 3 a REZZO 4, pro jejichž regulaci zatím nebyla účinná opatření zavedena. Revize Göteborského protokolu a Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/2284 ukládá ČR závazky ke snížení emisí k roku 2020 u PM2,5 o 17 %, SO2 o 45 %, NOx o 35 %, VOC o 18 % a NH3 o 7 % a k roku 2030 PM2,5 o 60 %, SO2 o 66 %, NOx o 64 %, VOC o 50 % a NH3 o 22 % oproti roku 2005.
Trend ve vývoji emisí v období 1990–2001
V roce 1991 vstoupil v platnost zákon č. 309/1991 Sb. o
ochraně ovzduší doplněný zákonem 389/1991 Sb. o státní správě
ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečišťování, který poprvé
v historii ČR zavedl s platností od roku 1998 emisní limity.
Časová prodleva měla umožnit přípravu zdrojů na nové podmínky
provozu. Došlo k restrukturalizaci národního hospodářství, k
modernizaci zdrojů a mnoho z nich ukončilo nebo omezilo provoz.
Tyto změny se projevily např. v sektoru výroby železa a oceli,
kde došlo po roce 1990 k výraznému poklesu výroby (obr.
II.2). Například ukončení výroby surového železa ve Vítkovických železárnách roku 1998
přispělo ke zlepšení kvality ovzduší přímo v centru
města Ostravy. Od roku 1991 docházelo v sektoru
energetiky k odstavování a modernizaci starších
kotlů, popř. k instalaci nových nízkoemisních fluidních kotlů. V letech 1996–1998 byly odsířeny uhelné
elektrárny. U spalovacích zdrojů s nižším tepelným
výkonem (výtopny/kotelny) postupně docházelo
k náhradě pevných a kapalných fosilních paliv
zemním plynem. Rozšířil se počet zpoplatněných
znečišťujících látek a zvýšily se sazby za jejich vypouštění. Tato opatření vedla ke snížení emisí všech
znečišťujících látek ze zdrojů kategorie REZZO 1
a REZZO 2.
Emise z lokálního vytápění domácností poklesly
nejvíce v období 1993–1997 vlivem plynofikace
obcí a státní podpory vytápění elektřinou. Spotřeba
pevných fosilních paliv byla v roce 2001 o 60 %
nižší ve srovnání s rokem 1990 (obr.
II.3).
Celorepublikové emise byly v roce 2001 ve srovnání s rokem
1990 snížila v případě TZL
o 87 %, SO2 o 88 %, NOx o 68 %, CO o 39 %,
VOC o 45 % a NH3 o 48 % (obr. II.1).
Trend ve vývoji emisí v období 2002–2012
V roce 2002 vstoupila v platnost legislativa, která v sobě
reflektovala řadu evropských směrnic. Byl přijat zákon č.
86/2002 Sb. o ochraně ovzduší, který společně se zákonem č.
76/2002 Sb. o integrované prevenci a omezování znečištění
vytvořil základní rámec pro řešení problematiky znečišťování
ovzduší. ČR se zavázala plnit národní emisní stropy pro emise
SO2, NOx, VOC a NH3 podle směrnice 2001/81/ES s platností k roku
2010. Významnější pokles emisí zdrojů kategorie REZZO 1 nastal v
důsledku naplnění Národního programu snižování emisí ze
stávajících zvláště velkých spalovacích zdrojů (Nařízení vlády
č. 372/2007 Sb.), který zavedl emisní stropy TZL, SO2 a NOx
stanovené pro jednotlivé zdroje LCP4
od roku 2008. Na snížení emisí z průmyslu se projevil útlum řady
výrobních sektorů po roce 2007 způsobený ekonomickou krizí (obr.
II.2). V sektoru výroby železa a oceli
došlo k realizaci dalších opatření ke snížení emisí.
Nejvýznamnější z nich se týkala instalace tkaninových
filtrů za stávající elektrostatické odlučovače
na provozu Aglomerace 1 v podniku Třinecké železárny,
a.s., v roce 2008 a na Aglomeraci Sever podniku
ArcelorMittal Ostrava a.s. v roce 2011.
Příznivý trend snižování spotřeby pevných fosilních paliv v
sektoru lokálního vytápění domácností již od roku 2001
nepokračuje. Hlavní příčinou toho jsou rostoucí ceny zemního
plynu a elektřiny. V období let 2002–2007 dochází k poklesu
spotřeby uhlí, které je nahrazováno stále oblíbenějším palivovým
dřevem. Tyto změny vedly ke snížení emisí TZL a SO2. V letech
2009–2012 dochází díky dotačnímu programu
Zelená úsporám k zateplování budov a k náhradě
neekologického vytápění za nízkoemisní zdroje.
Úroveň znečišťování ovzduší v roce 2012 se oproti roku 2001
snížila v případě emisí TZL o 34 %, SO2 o 31 %, NOx o 35 %, CO o
29 %, VOC o 39 % a emise NH3 o 22 % (obr. II.1).
Trend emisí v období 2013–2016
V roce 2012 vstoupil v platnost zákon o ochraně
ovzduší, který zavedl přísnější emisní limity pro
spalovací zdroje podle směrnice 2010/75/EU o průmyslových
emisích. Platnost některých nových
emisních limitů je časově odstupňovaná, aby se provozovatelé
zdrojů mohli na jejich plnění připravit.
V souvislosti s vydáváním Závěrů o BAT5 dochází
ke změnám integrovaných povolení průmyslových
zdrojů zejména v oblasti stanovování a plnění
emisních limitů. Mezi nejvýznamnější technická
opatření ke snížení emisí v období 2013–2016 patřily
instalace zařízení na odsiřování a denitrifikaci
spalin (např. Elektrárna Třebovice, Teplárna Karviná, Teplárna České Budějovice, a. s.) nebo instalace
tkaninových filtrů za stávající elektrostatické odlučovače
na provozu Aglomerace 2 v podniku Třinecké
železárny, a.s., 2015 a v provozu Aglomerace Jih
podniku ArcelorMittal Ostrava a.s. v roce 2016.
Zákon o ochraně ovzduší se zaměřil na omezení
emisí ze sektoru lokálního vytápění domácností
a zavedl minimální hodnoty emisních parametrů pro
spalovací zdroje s celkovým jmenovitým tepelným
příkonem do 300 kW při jejich uvádění na trh od
roku 2014 a 2018. Od roku 2022 bude v této skupině
zdrojů možné provozovat pouze kotle splňující
3. emisní třídu, čímž by mělo dojít k odstavení
starých typů kotlů a k jejich náhradě modernějšími
zařízeními s nižšími emisemi. Výměny kotlů probíhají
postupně a společně se snižováním energetické
náročnosti budov jsou podporovány státní
dotační politikou.
Meziroční vývoj emisí znečišťujících látek v roce
2016 potvrzuje očekáváné dopady změny legislativy
v roce 2012, především v oblasti významných
spalovacích zdrojů, které se podílejí na dalším snížení
emisí SO2 (o 16 %) a NOx (o 8 %). Mírný nárůst
počtu denostupňů v chladnějším topném období
roku 2016 byl příčinou zvýšení některých emisí
z vytápění domácností i v terciálním sektoru.
Tab. II.1 Rozdělení zdrojů znečišťování podle způsobu sledování
emisí
Tab. II.2 Srovnání emisí hlavních znečišťujících látek v roce 2015-2016 (předběžné údaje)
Obr. II.1 Vývoj celkových emisí v letech 1990–2015
Obr. II.2 Produkce základních průmyslových výrobků v letech
1990–2015
Obr. II.3 Spotřeba paliv zdrojů REZZO 3 v letech 1990–2016
1
Metodiky a výsledky emisních inventur.
2
Emise ve struktuře NFR.
3
Mechanismus kontroly SPE.
4LCP – Large Combustion Plants –
spalovací zařízení se jmenovitým tepelným příkonem vyšším než 50 MW.
5BAT – Best Available Techniques – nejlepší dostupné techniky