PŘÍLOHA I
PODROBNÁ SPECIFIKACE PREZENTOVANÝCH IMISNÍCH MAP
Plošné mapy jsou z výsledků měření v jednotlivých lokalitách
konstruovány s použitím a kombinací mnoha informací (kap. XII).
Nejistoty jednotlivých map jsou závislé zejména na hustotě sítě
měřicích stanic a rovnoměrnosti pokrytí území ČR, dále na
nejistotách jednotlivých měření, vstupů do modelů, modelových
výpočtů a použitém způsobu konstrukce plošných map. Mapy mají
nejmenší nejistotu v blízkosti měřicích stanic. Přestože jsou
nejistoty zejména některých map dosti vysoké, neznamená to, že
mapy nejsou použitelné pro hodnocení kvality ovzduší. K
nejistotám map je nutno přihlížet při jejich interpretaci.
V dalších odstavcích jsou uvedeny podklady, které byly použity
pro konstrukci imisních map pro rok 2013, a specifikace
jednotlivých map, prezentovaných v této ročence.
1. Použitá data
- Měřená imisní data: Použity jsou roční charakteristiky naměřených dat z databáze ISKO.
- Výstupy z rozptylových modelů: Použity jsou
výstupy z modelů
SYMOS – Gaussovský model, rozlišení 2x2 km, rok 2012;
CHIMERE – Eulerovský model, rozlišení 7x7 km, rok 2009;
CAMx – Eulerovský model, rozlišení 9x9 km, rok 2009;
EMEP – Eulerovský model, rozlišení 50x50 km, rok 2011 (PM10), resp. 2012 (benzo[a]pyren).
V případě jednotlivých modelů byly použity vždy aktuální výstupy, které byly k dispozici v době přípravy ročenky. - Emise z dopravy: rozlišení 1x1 km, zdroj: emisní databáze REZZO 4 (rok 2012).
- Nadmořská výška: rozlišení 1x1 km, zdroj: ZABAGED, Zeměměřičský úřad.
2. Odhad nejistoty
Pro odhad nejistoty příslušné mapy byla použita metoda křížového
ověřování (cross-validace), viz Horálek et al. (2007). Odhad
koncentrací v místech měření je vytvořen vždy s vypuštěním
daného měření pomocí ostatních dat a tím je objektivně odhadnuta
kvalita mapy mimo místa měření. Tento postup byl opakovaně
použit pro všechna místa měření. Odhadnuté hodnoty byly
porovnány s naměřenými hodnotami pomocí standardní chyby odhadu
(root-mean-square error, RMSE), resp. relativní standardní chyby
odhadu (RRMSE):
kde
Z(si) je naměřená hodnota
koncentrace v i-tém bodě,
je odhad v i-tém bodě pomocí
ostatních dat,
N je
počet měřicích stanic.
Odhad nejistoty byl z výpočetních důvodů počítán jen pro interpolaci reziduí; celková nejistota mapy je proto poněkud větší. Též je třeba zmínit, že jde o střední nejistotu celé mapy, nebylo odhadováno prostorové rozložení nejistoty.
3. Parametry jednotlivých map
Pro mapy jednotlivých škodlivin jsou v tabulkách níže prezentovány doplňkové veličiny použité v lineárním regresním modelu a jejich parametry (c, a1, a2, …), parametry interpolace pomocí krigingu (range, nugget, partial sill) a převrácené hodnoty vzdálenosti (váha IDW) a u většiny map je též uvedena odhadnutá nejistota mapy (RMSE). Tyto parametry jsou uvedeny vždy pro jednotlivé vrstvy (venkovská, městská, dopravní).
- Suspendované částice PM10:
Pro konstrukci map bylo použito 35 venkovských, 79 městských a předměstských pozaďových a 30 dopravních stanic. Výsledky měření dvanácti průmyslových stanic byly zohledněny pouze v jejich bezprostředním okolí (tab. 1).
- Jemné suspendované částice PM2,5:
Pro konstrukci mapy bylo použito 17 venkovských, 26 městských a předměstských pozaďových a 30 dopravních stanic. Výsledky měření osmi dopravních a tří průmyslových stanic byly zohledněny pouze v jejich bezprostředním okolí. Z důvodu metodiky mapování nebyla vyčíslena nejistota mapy (tab. 2). Důvodem je použití mapy PM10 jako doplňkové veličiny – vzhledem k silné regresní vazbě PM10 a PM2,5 by odhad nejistoty byl podhodnocen.
- Těžké kovy:
Pro konstrukci map bylo použito 10 venkovských a 44 městských a předměstských stanic (bez rozlišení na pozaďové, dopravní a průmyslové). Nejistota mapy kadmia je odhadnuta bez Tanvaldu a jeho bezprostředního okolí, protože vysoké absolutní hodnoty koncentrací v této lokalitě by způsobily zkreslení celkové nejistoty mapy. Vysoká relativní nejistota mapy kadmia souvisí s nízkými hodnotami kadmia na většině území (tab. 3).
- Benzo[a]pyren:
Pro konstrukci mapy byly použity 4 venkovské a 26 městských a předměstských pozaďových stanic. Výsledky měření dvou stanic dopravních a čtyř stanic průmyslových byly zohledněny pouze v jejich bezprostředním okolí. Vzhledem k velmi nízkému počtu venkovských stanic je odhad nejistoty venkovských oblastí pouze orientační. Nízký počet venkovských stanic je též důvodem poměrně veliké nejistoty mapy ve venkovských oblastech (tab. 4).
- Oxid siřičitý:
Pro konstrukci map bylo použito 24 venkovských (bez rozlišení na pozaďové a průmyslové), 32 městských a předměstských pozaďových stanic. Výsledky měření 3 dopravních a 7 průmyslových stanic byly zohledněny pouze v jejich bezprostředním okolí (tab. 5).
- Oxid dusičitý a oxidy dusíku:
Pro konstrukci map bylo použito 14 venkovských, 40 městských a předměstských pozaďových a 23 dopravních stanic. Výsledky měření 17 průmyslových stanic byly zohledněny pouze v jejich bezprostředním okolí (tab. 6).
- Přízemní ozon:
Pro konstrukci map bylo použito 31 venkovských, 35 městských a předměstských pozaďových a 6 dopravních stanic (tab. 7).
- Benzen:
Pro konstrukci mapy bylo použito 21 pozaďových stanic (4 venkovské, 17 městských a předměstských) a 5 dopravních stanic. Výsledky měření 4 průmyslových stanic byly zohledněny pouze v jejich bezprostředním okolí (tab. 8).
Pro sloučení městské a venkovské vrstvy bylo použito mezí klasifikačních intervalů (viz kapitola XII.): a1 = 200 obyv.km-2, a2 = 1000 obyv.km-2. Pro sloučení pozaďové a dopravní vrstvy bylo použito mezí klasifikačních intervalů (viz kapitola XII.): a1 = 5 t.rok-1.km-2, a2 = 10 t.rok-1.km-2 (pro PM10), resp. a1 = a2 = 15 t.rok-1.km-2 (pro NO2, NOx a O3).
Tab. 3 Parametry map arsenu a kadmia
Tab. 4 Parametry mapy benzo[a]pyrenu
Tab. 6 Parametry map NO2 a NOx
Tab. 7 Parametry map přízemního ozonu