V.2 AGLOMERACE BRNO
Aglomerace Brno leží v centru Jihomoravského kraje, je
totožná se správním územím města Brna. Z hlediska kvality
ovzduší je Brno jednou ze tří aglomerací a není tak součástí
zóny Jihovýchod. Rozloha aglomerace činí 230,22 km2 a žije v ní
384 277 obyvatel.
V Brně jsou dlouhodobě překračovány imisní limity stanovené pro
ochranu zdraví lidí. Jedná se zejména
o suspendované částice PM10 a PM2,5, benzo[a]pyren a v dopravou
nejzatíženějších částech aglomerace rovněž NO2. Plocha území
aglomerace s překročeným imisním limitem pro denní koncentraci
PM10 se může pohybovat v řádu několika procent (2008) či může
zabírat téměř celé území aglomerace (2005). Závisí zejména na
meteorologických podmínkách v chladné části roku (viz dále).
Obdobně variabilní jsou i plochy území s překročením imisního
limitu pro benzo[a]pyren, zde však z důvodu velmi nízkého počtu
stanic může dojít k nejvyšší nejistotě ve vymezování. V případě
průměrných ročních koncentrací PM10 nebyla od roku 2008 ani
jednou vymezena oblast s překročením tohoto limitu na území
aglomerace Brno. Plochy území s překročením imisního limitu pro
průměrnou roční koncentraci NO2 jsou dlouhodobě konstantní v
řádu několika procent, vyskytující se v blízkosti
nejzatíženějších dopravních tahů (tab. V.2.1).
Největší podíl na zvýšených koncentracích výše zmíněných
škodlivin má především doprava. Brno je z historického hlediska
město ležící na křižovatce cest. Rovněž v moderní době se na
území Brna protínají významné dopravní tepny (Dálnice D1, D2,
rychlostní silnice R52 na Vídeň a R43 na Svitavy). Kvůli
nevyřešenému obchvatu Brna z dálnice D1 směrem na Svitavy
projíždí denně centrem města Brna velké množství tranzitní
dopravy, navyšující již tak značné množství automobilů v Brně.
Plynulost tranzitní dopravy pak není zajištěna kvůli
nedokončenému velkému městskému okruhu. Všechny uvedené
skutečnosti se podílejí na zvyšování emisí škodlivin z dopravy –
zejména tuhých znečišťujících látek, oxidů dusíku, oxidu
uhelnatého a těkavých organických látek. Všechny uvedené
škodliviny jsou na území aglomerace Brno majoritně emitovány z
dopravy a významně se podílí na zvyšování imisního zatížení
ovlivňujícího zdraví obyvatelstva. Není tedy náhodou, že imisní
limity jsou překračovány pro škodliviny, jejichž majoritním
zdrojem je doprava, a nejvyšší koncentrace jsou měřeny v
lokalitách silně zatížených dopravou.
V.2.1 Kvalita ovzduší v aglomeraci Brno
Suspendované částice PM10 a PM2,5
V roce 2013 nepřekročila žádná z lokalit na území aglomerace
Brno imisní limit pro průměrnou roční koncentraci PM10. Nejvyšší
koncentrace byly již tradičně naměřeny na dopravou
nejexponovanějších lokalitách Brno-střed a Brno-Svatoplukova, v
předchozích letech byl imisní limit několikrát překročen (obr.
V.2.1). Oproti roku 2012 došlo ke snížení průměrných ročních
koncentrací PM10 na všech městských lokalitách, v případě
předměstských stanic Brno-Soběšice a Brno-Tuřany došlo k
drobnému zhoršení v řádu desetin. Nejhorší imisní situace byla
potvrzena na dopravních stanicích, kde byly v průměru za roky
2005–2013 koncentrace o 6,7 µg.m-3 vyšší než na pozaďových
lokalitách (obr. V.2.1). Městské a předměstské pozaďové stanice
velmi dobře kopírují regionální venkovskou pozaďovou stanici
Mikulov-Sedlec v letech, kdy se nevyskytovala delší období s
nepříznivými rozptylovými podmínkami (2007–2009, 2012). Naopak v
letech, kdy se zejména v zimním období vyskytovala údobí s
déletrvajícím inverzním charakterem počasí (leden 2006, leden
2010, únor a listopad 2011), je patrný vliv většího nakupení
zdrojů (vytápění domácností, doprava, průmysl) a stabilní
atmosféry, který se projevuje vyššími koncentracemi městských
pozaďových stanic oproti regionální pozaďové stanici. Dlouhodobě
(2005–2013) jsou pak koncentrace na městských a předměstských
pozaďových lokalitách zhruba o 4 µg.m-3 vyšší než na regionální
pozaďové lokalitě Mikulov-Sedlec.
Kromě rozptylových podmínek a topné sezóny je vzhledem k
zemědělskému charakteru krajiny celého Jihomoravského kraje
důležitá větrná eroze. Z pohledu Jihomoravského kraje je větrnou
erozí potenciálně ohroženo přes 50 % výměry zemědělské půdy,
přičemž přes 13 % výměry spadá do kategorie nejohroženějších
půd. Situace je nejhorší v okresech Břeclav, Hodonín a Znojmo,
ale i v okolí Brna se vyskytují půdy silně ohrožené větrnou
erozí. K větrné erozi dochází zejména v době, kdy půda ještě
není nebo již není pokrytá vegetací (duben, květen a září,
říjen). Erodovatelnost půdy pak podporují delší epizody beze
srážek a dostatečná rychlost proudění větru k odnosu částice ze
země. Nejlépe je vliv větrné eroze patrný na venkovské lokalitě
Kuchařovice, kdy je dlouhodobě koncentrace PM10 v dubnu totožná
jako v březnu (ještě topná sezóna) a v říjnu je vyšší než v
listopadu a prosinci (Skeřil et al. 2013;
obr. V.2.2). Z
dlouhodobých dat pozaďové předměstské stanice BrnoTuřany pak
vyplynulo, že během bezesrážkových epizod (alespoň 5 dní beze
srážek) jsou průměrné koncentrace PM10 o 6,1 µg.m-3 vyšší, než
je dlouhodobý průměr za toto období (Konozová, Skeřil 2011). V
případě částic PM2,5 měřených na území aglomerace Brno platí, že
imisní limit je dlouhodobě překračován pouze na dopravou
zatížených lokalitách (obr. V.2.3), v pozaďových lokalitách
dochází k překročení, resp. přiblížení se imisnímu limitu pouze
v letech s delšími epizodami nepříznivých rozptylových podmínek
(2006, 2010).
V roce 2013 překračovaly imisní limit pro 24hodinovou
koncentraci PM10 pouze dopravní lokality, ne však všechny –
lokality Brno-Výstaviště, Brno-Kroftova a Brno-Úvoz (hot-spot)
imisní limit ne-překročily. Pozaďová lokalita Brno-Tuřany imisní
limit nepřekračuje v letech, kdy se nevyskytovaly delší epizody
s nepříznivými rozptylovými podmínkami (2007–2009, 2012–2013).
Obdobně jako v případě průměrných ročních koncentrací došlo
oproti předešlému roku 2012 k poklesu koncentrací i počtu dní s
koncentracemi vyššími než 50 µg.m-3 , a to na všech typech
lokalit (obr. V.2.4). Výjimkou je dopravou nejzatíženější
lokalita Brno-Svatoplukova, kde přestože nebylo dostatečné
množství dat pro výpočet ročního průměru, došlo k navýšení dnů s
koncentracemi PM10 > 50 µg.m-3 z 55 na 72. Z uvedeného je
patrné, že přestože na ostatních lokalitách došlo k mírnému
zlepšení, v některých případech i výraznějšímu (Brno-střed
pokles z 66 na 48, Brno-Tuřany pokles z 29 na 20), tak v
lokalitě v blízkosti židenických kasáren dochází vlivem silného
zatížení dopravou a částečně rovněž vlivem lokálního topeniště
(jehož kouřová vlečka v případě inverzí padá rovnou na stanici,
přilehlou zastávku a komunikaci) k výraznému zhoršení situace.
Dopravní stanice překračují imisní limit téměř ve všech
případech v celém sledovaném období, a potvrzují tak hlavní
problém z hlediska kvality ovzduší v aglomeraci Brno – nadměrné
zatížení dopravou. Situaci velmi dobře dokumentuje graf na
obr.
V.2.6, kde je zobrazen trend hodinových koncentrací PM10 v
lokalitě Brno-střed za období 2005–2013. Je na ní patrná silná
ranní dopravní špička, přičemž koncentrace ve špičce ve všední
dny jsou podstatně vyšší než o víkendech. Rozdíl koncentrací
mezi všedními dny a víkendy je patrný především mezi 5. hodinou
ranní a 8. večerní – v dlouhodobém průměru je rozdíl zhruba 10
µg.m-3.
Obecně však platí, že hodnoty koncentrací jsou velmi závislé na
meteorologických resp. rozptylových podmínkách v zimním období.
Negativní vliv nepříznivých rozptylových podmínek v zimním
období spolu s topnou sezónou (lokální vytápění domácností) se
projevil i na distribuci dnů s koncentrací PM10 vyšší než 50
µg.m-3 , kdy se tyto dny vyskytují především v chladném období
roku. V roce 2013 pak naprosto dominovaly leden a únor, závěr
roku díky nadprůměrně teplé zimě 2013/2014 zdaleka tolik
překročení nepřinesl (obr. V.2.5). V ostatních měsících je
překročení koncentrace 50 µg.m-3 spíše výjimkou vyskytující se
pouze na dopravních stanicích. Nejvíce překročení koncentrace
PM10 v kalendářním roce 2013 zaznamenala dopravní lokalita
Brno-Svatoplukova (72 dní), nejméně pak předměstská pozaďová
lokalita Brno-Soběšice (12 dní).
Vývoj koncentrací od roku 1996 ukazuje, že aglomerace Brno se
téměř neliší od aglomerace Praha či zóny Severozápad. Trendy
mají v případě průměrných ročních koncentrací téměř totožný
průběh a velmi podobné koncentrace, což naznačuje jednak
nadregionální vliv meteorologických podmínek a jednak obdobné
ovlivnění. Liší se pouze Moravskoslezský kraj vlivem odlišného
typu zatížení. Obdobně se chová i trend 36. nejvyšší 24hodinové
koncentrace PM10 či průměrné roční koncentrace PM2,5. V obou
případech jsou koncentrace v aglomeraci Brno vyšší než v
aglomeraci Praha, což může být způsobeno jednak celkově vyšším
pozadím koncentrací suspendovaných částic na Moravě a rovněž
vyšším podílem zastoupení dopravních stanic v Brně.
Oxid dusičitý (NO2)
Na území aglomerace Brno je překračován imisní limit pro
průměrnou roční koncentraci NO2, a to pouze na dopravou
nejzatíženějších lokalitách. Imisní limit pro hodinovou
koncentraci NO2 naopak překračován není. V roce 2013 byl imisní
limit překročen v lokalitách Brno-Úvoz (hot-spot) a
Brno-Svatoplukova stejně jako v předešlém roce, koncentrace
navíc zhruba o 1 µg.m-3 vzrostly. Všechny ostatní lokality
zaznamenaly oproti roku 2012 pokles. Lokalita Brno-střed, která
pravidelně překračovala imisní limit v předchozích letech
(2005–2011), v roce 2012 ani 2013 imisní limit nepřekročila,
avšak koncentrace se hodnotě limitu velmi těsně přiblížila
(39,1, resp. 38,9 µg.m-3). Dlouhodobé pozaďové koncentrace,
měřené v lokalitě BrnoTuřany, se pohybují okolo 20 µg.m-3, v
posledních letech mají sestupnou tendenci, průměrná roční
koncentrace v roce 2013 činila 17,4 µg.m-3 (obr. V.2.7).
Trend koncentrací je na všech stanicích ve sledovaném období
poměrně vyrovnaný, na rozdíl od částic nejsou hodnoty tolik
ovlivněny meteorologickými podmínkami. Roli hraje pouze
intenzita dopravy. Pro tu je však mnohem charakterističtější
oxid dusnatý NO, který však nemá imisní limit. Graf na
obr.
V.2.6 zobrazuje dlouhodobou situaci (2005–2013) hodinových
koncentrací NO v lokalitě Brno-střed. Trendy velmi dobře
korespondují s koncentracemi částic PM10 v této lokalitě. Rozdíl
mezi pracovními dny a víkendy je zde ještě patrnější. Lze tedy
konstatovat, že za vysokými koncentracemi PM10 i NO a NO2 v
lokalitě Brno-střed je především doprava. Obdobnou situaci lze
očekávat i v případě lokality Brno-Svatoplukova.
Přestože je na vybraných lokalitách v aglomeraci Brno
překračován imisní limit pro průměrnou roční koncentraci NO2,
celkově si na tom aglomerace stojí velmi dobře, v průměru
dosahuje přibližně stejných hodnot jako celorepublikový průměr.
Z uvedených aglomerací je na tom Brno dlouhodobě nejlépe. V
případě hodinových koncentrací dochází v některých letech k
výraznému nárůstu (2006, 2010) – jedná se zejména o roky, kdy
došlo k výraznému zhoršení kvality ovzduší v chladné části roku
vlivem nepříznivých rozptylových podmínek (2006) či velmi dlouhé
topné sezóny (2010). I tak jsou koncentrace v aglomeraci Brno
opět dlouhodobě nejnižší.
Benzo[a]pyren
Zástupcem polycyklických aromatických uhlovodíků (PAH) v
legislativě je benzo[a]pyren – karcinogenní látka vznikající při
spalování pevných i kapalných paliv. PAH jsou na území
aglomerace Brno měřeny na dvou lokalitách – v dopravou zatíženém
centru města (Brno-Masná) a v rezidenčním pozadí na sídlišti
(Brno-Líšeň). Zatímco dopravní lokalita Brno-Masná v období
2008–2012 každý rok překročila hodnotu imisního limitu,
koncentrace v lokalitě Brno-Líšeň ji nepřekročily ani jednou. V
roce 2013 dramaticky poklesla koncentrace v lokalitě Brno-Masná
na úroveň 70 % koncentrace z roku 2012, koncentrace jsou dokonce
nižší než v pozaďové lokalitě Brno-Líšeň. Vzhledem k významnému
ovlivnění dopravou v centru Brna a koncentracím v letech
minulých lze tuto koncentraci považovat za nedůvěryhodnou a
podezřelou (obr. V.2.8). Z denních dat lze vyčíst, že zejména v
prvním kvartále byly koncentrace v lokalitě Brno-Masná poloviční
až třetinové, v teplé části roku byly koncentrace srovnatelné a
v posledním kvartále byly již koncentrace v lokalitě Brno-Masná
vyšší tak jako v předešlých letech. Z hlediska průměrných
měsíčních koncentrací jsou opět velmi důležité zimní měsíce –
zatímco v létě jsou koncentrace prakticky nulové, v zimě se
pohybují v průměru až kolem 5 ng.m-3 . To je způsobeno
meteorologickými podmínkami a dále také vyššími hodnotami
regionálního pozadí. Vytápění domácností je v provozu prakticky
pouze v topné sezóně a zároveň je v rámci Jihomoravského kraje
po dopravě druhým nejvýznamnějším zdrojem částic, na které jsou
PAH vázány. Vytápění domácností pak během chladné části roku
plošně zvednou pozaďové koncentrace v celém kraji. Dopravní
lokality pak měří ještě vyšší koncentrace způsobené emisemi z
dopravy.
Z hlediska dlouhodobého vývoje koncentrací se aglomerace Brno,
podobně jako Praha či zóna Severozápad pohybuje v těsné
blízkosti imisního limitu. Obecně v Brně dlouhodobě platí, že
pozaďové lokality se pohybují pod hodnotou imisního limitu,
dopravou zatížené centrum pak mírně nad imisním limitem.
Troposférický ozon (O3)
Monitoring troposférického O3 je na území aglomerace Brno
prováděn ve dvou lokalitách – pozaďové koncentrace jsou měřeny
stanicí BrnoTuřany, a dále je O3 měřen v dopravou zatíženém
centru města na stanici Brno-Zvonařka. Ozon je velmi reaktivní
molekula, která ochotně reaguje s většinou látek v ovzduší.
Proto jsou nejvyšší koncentrace troposférického O3 měřeny v
čistých lokalitách s nízkými koncentracemi ostatních látek
znečišťujících ovzduší. Naopak nejzatíženější (dopravní)
lokality měří nejnižší koncentrace troposférického ozonu.
Reaktivita O3 se odrazila i v naměřených koncentracích na území
aglomerace Brno. V roce 2013 ani jedna lokalita nepřesáhla
hranici 120 µg.m-3 . Lokalita BrnoZvonařka naměřila 26. nejvyšší
8hodinový klouzavý průměr 102,5 µg.m-3, koncentrace v lokalitě
Brno-Tuřany dosáhly v rámci 26. nejvyššího 8hodinového
klouzavého průměru hodnoty 116,4 µg.m-3).
Dlouhodobý vývoj koncentrací troposférického O3 je závislý na
meteorologických podmínkách zejména v létě, kdy jsou dosahovány
maximální koncentrace. Nejinak je tomu i v Brně. Městské
lokality dosahují nižších koncentrací než venkovské, což se
projevuje i na dvou výše zmíněných lokalitách. Přestože Brno-Tuřany
není venkovská lokalita, jsou zde koncentrace dlouhodobě vyšší
než v centru města v blízkosti Zvonařky.
V.2.2 Emise v aglomeraci Brno
V současné době je na území aglomerace Brno individuálně
evidováno cca 660 provozoven zdrojů znečišťování ovzduší,
zařazených do databáze REZZO 1 a 2. Na celkových emisích se jich
významněji podílí pouze několik desítek. Jedná se především o
teplárenské zdroje, spalovnu komunálního odpadu a malou část
provozoven dříve velmi rozvinutého strojírenského odvětví
(především slévárny). U vytápění domácností i komunální sféry
převládají centrální zdroje tepla (cca 54 % bytů) a plynové
kotelny a lokální plynové kotle (cca 37 % bytů). Pouze v malé
části bytového fondu, především v okrajových částech města, je
využíváno jako palivo uhlí, dřevo, popř. koks.
V období let 2002 až 2012 došlo u výše uvedených významnějších
zdrojů k poklesu všech sledovaných emisí. U emisí TZL souvisí
tento pokles s modernizací, popř. ukončením provozu některých
technologických výrob, především sléváren (např. Slévárna Zetor
nebo Šmeral, a. s.). Jediným významnějším zdrojem emisí TZL je
podle aktuálních údajů souhrnné provozní evidence Eligo, a. s.,
specializovaný na výrobu sušených mléčných produktů. Následují
slévárenské provozy (především Královopolská slévárna), u nichž
lze vedle vykázaných emisí TZL očekávat také určitý podíl
obtížně stanovitelných fugitivních emisí.
U emisí SO2 má rozhodující podíl (cca 33 t.rok-1) spalovna
komunálního odpadu SAKO Brno, a. s. K výraznému snížení emisí
teplárenských zdrojů došlo nejprve omezováním spalování vysokosirných topných olejů a následným přechodem na výhradní
využití zemního plynu.
Na poklesu emisí NOx se vedle postupné modernizace teplárenských
zdrojů podílí rovněž odstavení jednotky TEDOM provozovny ERDING,
a. s. Brno-plynová kotelna Kolejní, která produkovala ještě v
roce 2002 více než 200 t.rok-1 emisí.
V.2.3 Shrnutí
Aglomerace Brno má z hlediska kvality ovzduší zásadní problém
s dopravou, resp. se škodlivinami, za jejichž přítomnost v
ovzduší je doprava majoritně zodpovědná. Vzhledem k poloze Brna,
coby dálniční křižovatky včetně vysokého procenta tranzitní
dopravy projíždějící centrem města, nebude tento problém zřejmě
v dohledné době vyřešen. Podobně jako v případě Prahy bude nutné
nejprve investovat do obchvatů (vymístění emisí z centra města a
jejich značné snížení díky zvýšení plynulosti provozu) a
následně provést další dopravněorganizační opatření, než se
situace zlepší. Mimo centrum města je situace o poznání lepší, k
překračování imisních limitů na pozaďových lokalitách jako je
Brno-Líšeň, Brno-Soběšice či Brno-Tuřany dochází pouze v letech
s delšími obdobími s ne-příznivými rozptylovými podmínkami.
Aglomerace Brno neplní imisní limity v případě suspendovaných
částic (PM10 i PM2,5), NO2 a benzo[a]pyrenu. Všechny tyto
škodliviny v aglomeraci Brno úzce souvisí s dopravou.
Pro ostatní škodliviny, uvedené v legislativě, se daří plnit
imisní limity. V případě oxidu siřičitého (denní i hodinový
imisní limit), oxidu uhelnatého, olova, arsenu, kadmia a niklu
se dokonce koncentrace dlouhodobě pohybují pod dolní mezí pro
posuzování. Koncentrace benzenu se pohybují těsně nad dolní mezí
pro posuzování.
Tab. V.2.1 Plocha aglomerace Brno s překročenými imisními
limity jednotlivých škodlivin
Obr. V.2.1 Průměrné roční koncentrace PM10 na vybraných
lokalitách a na jednotlivých typech stanic, aglomerace Brno,
2006–2013
Obr. V.2.2 Průměrné měsíční koncentrace PM10, Kuchařovice,
2005–2013
Obr. V.2.3 Průměrné roční koncentrace PM2,5, aglomerace Brno,
2004–2013
Obr. V.2.4 Počet překročení 24hod. hodnoty imisního limitu
PM10 na vybraných lokalitách a 36. nejvyšší 24h koncentrace PM10
na jednotlivých typech stanic, aglomerace Brno, 2006–2013
Obr. V.2.5 Počet dní s koncentracemi PM10 > 50 μg.m-3 v
jednotlivých měsících včetně celkového počtu překročení,
aglomerace Brno, 2013
Obr. V.2.6 Trend hodinových koncentrací PM10 a NO v lokalitě
Brno-střed, rozdělení na pracovní dny a víkend, průměry za roky
2005–2013
Obr. V.2.7 Průměrné roční koncentrace NO2 na vybraných
lokalitách a na jednotlivých typech stanic, aglomerace Brno,
2006–2013
Obr. V.2.8 Průměrné roční koncentrace benzo[a]pyrenu,
aglomerace Brno, 2006–2013
Obr. V.2.9 Pole roční koncentrace NO2, aglomerace Brno, 2013
Obr. V.2.10 Pole 36. nejvyšší 24hod. koncentrace PM10, aglomerace Brno, 2013