Emisní bilance České republiky 2005
Úvod
Zdroje emitující do ovzduší znečišťující látky jsou v souladu s § 13, odst. 1 zákona č. 86/2002 Sb. o ochraně ovzduší celostátně sledovány v rámci tzv. Registru emisí a zdrojů znečišťování ovzduší (REZZO). Správou databáze REZZO za celou Českou republiku je pověřen ČHMÚ. Jednotlivé dílčí databáze REZZO 1-4, které slouží k archivaci a prezentaci údajů o stacionárních a mobilních zdrojích znečišťování ovzduší, tvoří součást Informačního systému kvality ovzduší (ISKO) provozovaného rovněž ČHMÚ jako jeden ze základních článků soustavy nástrojů pro sledování a hodnocení kvality ovzduší v ČR.
Stacionární zdroje jsou členěny podle tepelného výkonu a míry vlivu technologického procesu na znečišťování ovzduší nebo rozsahu znečišťování. Vedle jednotlivě sledovaných stacionárních zdrojů REZZO 1 a 2 zahrnuje skupina hromadně sledovaných stacionárních zdrojů REZZO 3 modelově vypočítávané emise z lokálního vytápění domácností, emise VOC z plošného použití rozpouštědel a ze skládek odpadů, emise TZL a NH3 z chovů hospodářských zvířat, emise NH3 z aplikace minerálních hnojiv, emise TZL z polních prací, skládek odpadů a těžby uhlí.
Bilance mobilních zdrojů zahrnuje emise ze silniční dopravy (včetně emisí TZL z otěrů a emisí VOC z odparů palivového systému benzínových vozidel), železniční, letecké a vodní dopravy a dále emise z nesilničních zdrojů (zemědělské, lesní a stavební stroje, vozidla armády, stavební stroje, údržba zeleně, apod.). Výpočet emisí z dopravy zajišťuje dle vlastní metodiky CDV Brno. Používaný modelový výpočet využívá podkladů dopravních statistik, údajů o prodeji pohonných hmot, o skladbě vozového parku a odhadech ročních proběhů jednotlivých kategorií vozidel. Emise jsou stanoveny pomocí vypočítaného podílu na spotřebě pohonných hmot jednotlivých kategorií vozidel a příslušných emisních faktorů. V souladu s metodikou pro stanovení emisí v rámci směrnice o emisních stropech jsou z provozu letadel zahrnuty pouze emise vnitrostátní a mezinárodní dopravy ze vzletové a přistávací fáze (tzv. LTO cyklus) a emise letové fáze a emise letadel pouze přelétávajících území ČR do této bilance zahrnuty nejsou.
Z podkladů energetické bilance zajišťované ČSÚ je pro výpočet emisí nesilničních zdrojů prováděn odhad spotřeby nafty zemědělských a lesních strojů (ve spolupráci s VÚZT Praha) a spotřeby nafty a benzínu pro další specifické skupiny mobilních zdrojů.
Přímé datové vstupy bilance emisí znečišťujících látek
Výchozím podkladem pro emisní bilanci za rok 2005 pro zvláště velké a velké zdroje byly údaje Souhrnné provozní evidence zdrojů znečišťování ovzduší za rok 2005, předané do ČHMÚ Českou inspekcí životního prostředí (ČIŽP) nebo prostřednictvím Centrální ohlašovny MŽP. Pro aktualizaci údajů o emisích středních zdrojů byly využity údaje ohlášené provozovateli zdrojů úřadům obcí s rozšířenou působností (ORP).
Souhrnné výsledky
Emisní bilance za rok 2005 byla zpracována pro všechny kategorie zdrojů z aktuálních dostupných podkladů a odpovídá požadavkům na mezinárodní inventarizace emisí. Celkové emise za ČR odpovídající stavu zjištěnému cca koncem roku 2006 jsou uvedeny v ročence Znečištění ovzduší na území České republiky a ve Zprávě o životním prostředí ČR za rok 2005. Současná podoba emisní bilance zahrnuje metodické úpravy a doplnění, jejichž popis je uveden v sekci „Dokumenty“, která je součástí úvodní strany prezentace Emisních bilancí.