Úvod
Pro sledování trojrozměrného prostorového rozložení koncentrací
znečišťujících látek a jejich dálkového transportu mají nezastupitelnou úlohu
letová měření. Monitorování znečištění ovzduší pomocí analyzátorů, nacházejících
se na palubě letadla, umožňuje při vhodně volených letových scénářích shromáždit
během krátkého času potřebnou informaci z velkého prostoru ve vertikálním i
horizontálním rozměru. Úkolem letových měření v letní sezóně roku 2005 bylo
zmapování koncentrací troposférického ozonu a oxidů dusíku v závětří pražské
aglomerace a v okolí významných zdrojů těkavých organických látek.
Popis letového scénáře
Měřicí lety byly plánovány na dny s předpokládanými zvýšenými koncentracemi
ozonu. Z meteorologického hlediska se jedná o anticyklonální situace s
převládajícím teplým a suchým počasím, jejichž výskyt lze s nejvyšší
pravděpodobností očekávat v období od počátku května do konce srpna. S
přihlédnutím k dennímu chodu koncentrací ozonu byly lety
realizovány v odpoledních hodinách, kdy při uvedených meteorologických
podmínkách lze očekávat koncentrace ozonu blízké dennímu maximu.
Scénář letového měření rozložení znečištění ovzduší v Praze a jejím okolí byl
zaměřen na získání informací o koncentracích ozonu a NO2 v
horizontálním rozměru. Lety se prováděly ve výškové hladině přibližně 150–250 m
nad terénem.
Plánované letové trasy zahrnovaly jeden průlet na návětrné straně sledovaných
zdrojů emisí prekurzorů ozonu a řadu průletů na závětrné straně, jejichž počet
byl závislý na konkrétní situaci.
Letoun Cessna 205, kterým se měla měření provádět, byl v květnu 2005 při
přistávacím manévru silně poškozen, a proto jako náhrada bylo používáno letadlo
Cessna-TU 206G (obr. II.5.1), které provozuje
Jas Air spol. s r. o. České Budějovice, letiště Hosín. V souvislosti se změnou
letadla bylo možno plánované lety zahájit až v druhé polovině srpna 2005. Měřicí
program, který byl dříve realizován letounem L 410-Turbolet, musel být pro
letadlo Cessna 206 značně redukován, protože jako zdroj napájení analyzátorů
sloužily akumulátory, místo palubních generátorů používaných v Turboletu. První
let provedený dne 18. srpna byl především zkušební a během něj byla ověřena
funkčnost sání vzduchu pro analyzátory, uložení a uchycení všech přístrojů na
palubě letadla a možnosti využití družicové navigace. Problémy, které se
vyskytly při prvním letu, byly před dalším letovým dnem 1. září 2005 odstraněny.
Letový den 1. 9. 2005
Povětrnostní situace: Mezi tlakovou výší 1027 hPa se středem nad Baltským
mořem a tlakovou níží 1004 hPa se středem nad Skotskem, proudil do střední
Evropy od jihu teplý vzduch.
Počasí: skoro jasno, dohlednost 15–20 km, vítr jihovýchodních směrů do 6 m.s-1.
Teploty 27–30 °C.
Koncentrace NO2 podle údajů AIM v Praze a okolí: 12–77 μg.m-3
v Praze, v okolí Prahy 4–7 μg.m-3.
Koncentrace NO2 za letu: kolem 8 μg.m-3 na návětrné straně
Prahy u Říčan a kolem 10 μg.m-3 severovýchodně od Dolních Břežan.
Zvýšené koncentrace kolem 18 μg.m-3 byly na prvním průletu na
závětrné straně Prahy, mezi Kladnem a Slaným a 17 μg.m-3 na
vzdálenějším průletu, mezi Žatcem a Louny (obr.
II.5.2).
Koncentrace O3 podle údajů AIM v Praze a okolí: 62–112 μg.m-3,
s nízkými hodnotami ve středu města.
Koncentrace ozonu za letu: na návětrné straně Prahy u Říčan 120 μg.m-3
a severovýchodně od Břežan 125 μg.m-3. Významně zvýšené hodnoty O3
na 154 μg.m-3 byly při prvním průletu na závětrné straně Prahy mezi
Kladnem a Slaným a 169 μg.m-3 na vzdálenějším průletu, mezi Žatcem a
Louny (obr. II.5.3). Středy extrémních
hodnot koncentrací ozonu na návětrných a závětrných stranách jsou přibližně v
jedné linii a souhlasí se směrem větru. S přihlédnutím k výsledkům
předcházejících letových měření lze konstatovat, že se vytvořila
charakteristická vlečka „městského typu“, kdy Prahu je možno označit za zdroj
prekurzorů ozonu. Z grafů vyplývá, že rozdíl mezi koncentracemi ozonu na
návětrné a závětrné straně je 49 μg.m-3 (obr.
II.5.4). Tuto hodnotu je možné považovat za odhad příspěvku pražské
aglomerace k regionální úrovni koncentrace ozonu v Praze a jejím okolí.
Obr. II.5.1 Letadlo Cessna-TU 206G
Obr. II.5.2 Letová měření oxidu dusičitého, 1.9.2005, 12:49:00–14:20:00 SEČ
Obr. II.5.3 Letová měření troposférického ozonu, 1.9.2005, 12:49:00–14:20:00
SEČ
Obr. II.5.4 Profil koncentrací O3 a NO2 ve směru
převládajícího proudění vzduchu, 1.9.2005, 12:59:00–14:20:00 SEČ